Jouw ultieme, liefdevolle (online) business groei je zo!

Van liefdevolle marketing en sales tot aan mindset en leiderschap. In dit artikel laat ik niets onaangeraakt en neem ik je mee in alle onderdelen die het bouwen van een zingevende en impactvolle business in harmonie met jouw ideale leven mogelijk maken.

Vergeet even alles wat je tot nu toe hebt gelezen en gedaan en ga er met een ‘beginners mind’ in. Lees alles zorgvuldig door en zet daadwerkelijk de stappen die ik je aanraad.

Denk niet: “Dat doe ik later wel ff”. Nee… dat is exact waarom je nu dit artikel leest. Anders had je dit niet nodig gehad 😉

Dus ga er echt even voor zitten. Ik heb dit artikel niet geschreven om je een paar snelle tips te geven. Dat zou ik je niet aan willen doen, om jouw kostbare tijd dan aan mij te verspillen.

Zo groei je een online business

Nee, dit artikel gaat je wakker schudden, je focus herijken en ervoor zorgen dat je gaat doen wat er écht toe doet. Zodat jij geen dag meer gaat verspillen aan dingen die je niet helpen en niet jouw beste en fijnste leven mogelijk maken. En dit start NU.

Sla het artikel op en werk deze stap voor stap af. Groei wordt dan onvermijdelijk.

Alignment creëren

Ik start dit artikel met verreweg de meest essentiële stap die je kunt zetten. Of je nu al een dik lopende business hebt of je komt net kijken in deze wereld . Als je deze stap niet regelmatig opnieuw bij jezelf checkt komt dit je vroeg of laat inhalen.

En als dit gebeurt dan zal het zich gaan uiten in stress of je ongelukkig voelen. Of zelfs dat je merkt dat je een slaaf bent geworden van je eigen bedrijf en letterlijk jezelf kapot aan het rennen bent op een zelf-gecreëerd hamsterwiel. Maar het kan ook zo zijn dat je jezelf helemaal niet meer kunt identificeren met je eigen bedrijf.

Wat het ook is…

Als je niet in alignment bent met wat je aan het neerzetten bent zal alles om je heen langzaam afbrokkelen. Je energie, je wilskracht, je levensgeluk en je verbinding met de wereld om je heen. Je merkt het aan de kleine dingen, zoals geen inspiratie hebben voor je marketing. Of minder zin hebben om te werken. Iets minder positief in het leven te staan ook naar je naasten. Misschien begint het zelfs tegen te staan om je klanten te helpen. En bovenal zul je het gaan merken in de uitblijvende of afnemende winst.

Er zijn vele manieren om alignment voor jezelf aan te brengen. Ik deel in dit artikel enkel wat voor mij werkt, omdat het heel goed voelt en snel het gewenste resultaat oplevert.

Ik heb hiervoor een ABBA model gemaakt.

Voordat ik in het model duik, eerst wat praktische zaken. Je kunt in meerdere vormen deze oefening doen. Denk aan journalen (schrijven) of mediteren/visualiseren of in beweging (wandelen). Elke vorm geeft weer een ander resultaat voor je. Dus test dit voor jezelf.

Hier is het simpele maar krachtige model om te volgen:

A.B.B.A. Model

Hoe het werkt is als volgt. Kies één specifiek thema uit. Bijvoorbeeld:

Privé
Gezondheid
Sociaal leven
Geld
Purpose/Zingeving
Creativiteit

6 pijlers in Business
Product
Marketing
Sales
Financiën
Team
Mindset

Ga vervolgens voor dat thema onderstaande stappen doorlopen:

Stap 1 – Achterom kijken
Reflecteer op wat er is geweest. Je kunt jezelf vragen stellen zoals:

  1. Wat voelde goed?
  2. Waar liep het minder goed en wil je achter je laten?
  3. Waar ben je het meest dankbaar voor?

Check echt diep in op wat er speelde en wees 100% eerlijk naar jezelf.

Stap 2 – Bewust creëren
Nu je achterom hebt gekeken ga je nu vooruit kijken om je nieuwe realiteit te creëren. Je kunt jezelf vragen stellen zoals:

1. Welke dingen wil ik meenemen en blijven doen of zelfs uitvergroten?
2. Wat voor nieuwe dingen wil ik leren?
3. Welke nieuwe herinneringen wil ik creëren?
4. Welke impact wil ik maken?

Ga ook hier weer diep. Durf je verlangens te voelen en ze voor je te zien. Wat wil je diep van binnen écht!

Stap 3 – Blokkades blootleggen
Is er iets wat jou kan afremmen op weg naar die nieuwe realiteit? Stel jezelf vragen als:

1. Voel ik ergens spanning of angst als ik aan die nieuwe realiteit denk?
2. Is er een bepaalde emotie die opspeelt?
3. Voel ik verwarring of overweldiging hoe ik daar moet komen?

Schrijf alles wat je voelt en wat er boven komt uit.

Stap 4 – Actie ondernemen
Wat kun je deze week nog doen om om een stap dichterbij je nieuwe realiteit te komen?
Stel jezelf vragen:

1. Welke stap ga ik deze week nog zetten om een blokkade te doorbreken?
2. Welke stap ga ik deze week nog zetten om dichter bij die nieuwe realiteit te komen?
3. Kan ik het alleen of wil ik daar hulp bij van iemand anders? Zo ja wie?

Zet de acties direct in je agenda en zet de intentie en geef jezelf de commitment om er niet van af te wijken.

Volg deze 4 stappen telkens opnieuw voor ieder thema totdat je voelt dat je weer 100% in alignment bent en vanuit nieuwe inspiratie actie kunt ondernemen.

Leg je naam en faam onder de loep

Nu je je eigen alignment écht voelt in plaats van een realiteit die deels gevormd wordt door je buitenwereld gaan we kijken of je positionering klopt. Waar sta jij bekend om of wil jij bekend om komen te staan?

Veel te veel ondernemers vertrekken vanuit een punt waar ze niet in alignment zijn met zichzelf en daardoor een beeld naar de buitenkant gaan creëren waarvan ze vroeg of laat voelen dat het niet congruent is met hun diepste zijn en een verloochening van wie ze echt zijn. Misschien is dit gebeurd omdat je het advies hebt gekregen om iets te gaan doen op een bepaalde manier ook al voelde je ergens al wel dat het niet helemaal klopte voor jou. Wat het ook is. Het is uiteindelijk funest voor jou en het succes van je business.

Dit heeft namelijk een directe impact op je natuurlijke aantrekkingskracht. Want als jij niet vanuit jouw pure zelf kunt ondernemen kun je niet de impact maken en de grootsheid gaan ervaren die je diep van binnen wel voor jezelf verlangt.

Met andere woorden, je laat een groot deel van je potentieel onbenut.

Wat er weer toe leidt dat je veel harder moet trekken in je business dan je zou willen. En voor je het weet ben je je ineens kapot aan het werken en voel je je een sleepboot om aan klanten te komen. En verval je in tips en trucs en voel je jezelf elke dag ietsje verder van je
kern verwijderd.

Jouw haven kan namelijk op 2 manieren ‘bootjes’ aantrekken. Met een sleepboot of je plaatst een vuurtoren.

Deze metafoor is heel krachtig als je deze toepast op je business. Want niemand voelt zich fijn in de rol van de sleepboot en toch kan het best zijn dat je je er wel af en toe door laat verleiden. Door schaarste of angst vervallen we sneller in een rol als sleepboot. Terwijl dat vaak het ongewenste effect creëert.

Het vergt durf en lef om op te staan als vuurtoren. Om je authentieke licht te durven laten schijnen en erop te vertrouwen dat de juiste mensen naar jou toe zullen komen. Ook vraagt dit van je dat je voor de lange termijn keuzes durft te maken en daarin leiderschap pakt. Keuzes die passen bij de zielsmissie die jij hebt.

En als jij durft op te staan als vuurtoren dan is het belangrijk om te beseffen dat er een aantal factoren zijn die een grote rol spelen in hoe ‘aantrekkelijk’ je dan bent.

Want wat zorgt nu eigenlijk voor natuurlijke aantrekkingskracht in je business en hoe kun je dit op een liefdevolle manier toepassen in je marketing en sales?

3 elementen van Aantrekkingskracht

Om die natuurlijke aantrekkingskracht te laten ontspruiten is het van belang om diep in te zoomen op drie belangrijke elementen:

1. De ‘Avatar’ van je leukste klant
2. Jouw X-Factor
3. Jouw unieke Methode/Proces

 

1. Avatar van je leukste klant

Om maar direct met de deur in huis te vallen. Met een avatar bedoel ik niet een foto op je visionboard van iemand van 35 jaar met blond haar. Want de alignment creëren op de juiste avatar van je leukste klant heeft niks met de buitenkant te maken. Maar juist alles met de binnenkant.

Hoe goed ken jij jouw leukste klant? Weet je écht wat er bij diegene afspeelt? Qua emoties, qua beleving, qua situaties? De impact die de huidige realiteit van die persoon op meerdere levensgebieden heeft? En weet je wat die persoon daadwerkelijk verlangt?

Om aantrekkingskracht in je marketing te creëren zul je jezelf ontzettend goed moeten trainen om ‘Symptomees’ te leren praten. Ja je leest het goed! Dat is een nieuwe taal. Een taal die klanten bij mij standaard in hun vakkenpakket krijgen ;-).

Je zult in symptomen moeten gaan praten zodat iemand zich ermee kan identificeren waardoor je échte verbinding gaat krijgen.

Ik schets een voorbeeld voor je:

Schrijf NIET: “Je hebt weinig zelfvertrouwen om die Facebook live te doen.”

‘Weinig zelfvertrouwen’ ervaren is een conditie dus geen symptoom. De symptomen zijn de gevolgen en de impact die het maakt om weinig zelfvertrouwen te hebben.

Een betere beschrijving zou zijn: “Zodra je probeert om op die Facebook live knop te klikken merk je aan alles dat je blokkeert. Je voelt je keel dicht slaan terwijl je 10 minuten geleden nog zo hard je best had gedaan om jezelf op te peppen dat je het dit keer gewoon gaat doen. Voor je het doorhebt ebte je laatste restje motivatie ook nog weg en je voelt de tranen wellen in je ogen. F### dit… Misschien is morgen toch een betere dag?…. Denk je hoopvol… Maar diep van binnen weet je het antwoord al.

Symptomees dus 😉

Ready voor je volgende opdracht?

Maak een document aan met minstens 30 situatiebeschrijvingen die jouw leukste klant op dit moment ervaart. En schrijf dit uitgebreid in het Symptomees op. Als je dit gaat gebruiken in je marketing zul je zien hoe natuurlijk mensen op je af gaan komen.

 

2. Jouw X-Factor

Te gek dat mensen nu voelen dat wat jij schrijft exact is wat ze voelen. Maar dat is niet het enige, want het is ook belangrijk dat mensen met jou gaan resoneren en dat ze door jou geholpen willen worden. Dus het is onmisbaar om jouw X-Factor te gaan laten zien.

En die X-Factor bestaat uit 6 factoren:

1. Persoonlijke unieke verhalen en ervaringen die jou jou maken
2. Welke karaktereigenschappen maken jou jou?
3. Welke expertises/skills heb je?
4. Welke talenten heb je? (Waar je van nature goed in bent)
5. Waar haal jij jouw kennis vandaan? (Opleidingen, trainingen, levenswijsheid)
6. Welke, voor jou belangrijke, connecties heb je? (Mentors/coaches, vrienden, families)

Opdracht: Schrijf bij elke factor 5 dingen op.

 

3. Jouw unieke Methode/Proces

Helemaal top natuurlijk dat mensen nu aangetrokken zijn tot jou omdat jij ze begrijpt en zij met jou resoneren. Maar er ontbreekt natuurlijk nog één belangrijk onderdeel. Jouw leukste klant moet ook begrijpen dat jij ze kunt helpen! En de beste manier om dat te laten zien is door een eigen methode/proces te hebben. En deze heb je waarschijnlijk al wel, maar je hebt het nog niet dusdanig verpakt in een eigen jasje waardoor het onderscheidend is en mensen heel makkelijk voor jou kunnen kiezen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn F.A.M.E.® Methode.

De methode om met liefdevolle marketing en sales strategieën je business te groeien naar méér fans, impact en omzet. Wil je meer lezen over de F.A.M.E.® Methode download dan gratis mijn ebook.

Okay ff een pauze……

Poeh… lekker artikeltje dit of niet soms? Are you still with me??

Top!

Gaan we door naar het volgende onderdeel. Jouw product(en).

Ga 100% voor je beste product(en)

“Ja maar….

…mijn klanten hebben niet zoveel geld….
…ze vinden het te intensief…
…het kost ze teveel tijd…
…ik pas me maar gewoon aan want de klant is koning toch?”

Als dit nu is wat jouw ‘fans’ (voor zover ze die naam dan überhaupt mogen dragen) zeggen dan trek je simpelweg niet de juiste mensen aan.

Als jij die ondernemer bent met een missie en je wilt mensen oprecht kunnen helpen dan heb je te kiezen voor producten die daadwerkelijk grootse resultaten mogelijk maken. en de daarbij behorende leukste klanten die fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel en financieel gecommitteerd zijn.

Want als jij bereid bent om jezelf continu aan te passen door gemiste afspraken okay te vinden, je prijzen te verlagen, afspraken om de haverklap te moeten verzetten, continue achter je geld aan te moeten enz…

Weet dan dat je bijdraagt aan hun problemen en waarom hun leven is zoals het nu is.

Je helpt niemand door jouw standaard te verlagen.

Jij weet als geen ander wat iemand daadwerkelijk nodig heeft om bepaalde verlangens te bereiken. Durf daarvoor te gaan staan en nodig mensen uit om zichzelf te ontstijgen. Alleen dan krijg je mega ambassadeurs die je altijd blijven steunen. Sterker nog, gemiddeld zal zo’n 40-50% van je klanten zelfs langer klant bij je willen blijven.

Schaalbare business
Als je makkelijker groter wilt groeien zorg er dan voor dat je je producten dusdanig ontwikkelt dat ze door meerdere mensen tegelijk bij jou gevolgd kunnen worden. Misschien heb je producten zonder begeleiding, misschien met begeleiding. Alles hierin is goed zolang jij maar 100% achter je resultaten staat. Om je een overzicht te geven van de verschillende vormen in de coaching/mentorship space heb ik een product matrix gemaakt:

Product Matrix

Bepaal je businessmodel

1. Bepaal je jaarplanning. Hoe ziet voor jou een ideaal jaar eruit? Wanneer ben je vrij?
2. Hoe ziet voor jou een ideale maand eruit? Zodat je heel relaxt je business kunt runnen?
3. Hoe ziet voor jou een ideale week eruit?
4. Hoeveel salaris wil je maandelijks opnemen uit je business? Doe dit ongeveer x3 om een gemiddelde benodigde maandomzet te berekenen.

Als je dit helder hebt, pak dan je producten erbij. Hoeveel klanten zou je in elk product kunnen hebben zodat het voldoet aan je ideale maand?

Maak dan je berekeningen hoeveel ieder product moet kosten om aan je maandomzet-doel te komen.

Fix je marketing- en salesproces met de F.A.M.E.® Methode

Fans = Aantrekkingskracht + Multi-channel + Engagement

1. Fasen van bewustzijn bij je klant

Allereerst is het mega belangrijk om te snappen hoe de menselijke fasen van het nemen van een beslissing verlopen.

Deze kunnen we simpel opsplitsen in 4 fasen: A.C.D.C.

1. Awareness fase
Stel je hebt een bepaald probleem. Er is een kans dat je je nog niet bewust bent van jouw probleem of een kans dat je je al wel bewust bent maar nog niet bezig bent met een oplossing. Dit noem ik ook wel de ‘pijn/probleem-gedreven’ mensen.

2. Connection fase
Je begint je ervan bewust te worden dat je niet langer jouw probleem als onderdeel van jouw realiteit wilt blijven zien. Je ziet dat er mensen zijn die jouw probleem hebben overwonnen. Er begint een verlangen te groeien om een oplossing te zoeken. Dit noem ik ook wel de ‘verlangen-gedreven’ mensen.

3. Decision fase
Je hebt voor jezelf besloten dat je definitief je probleem wil oplossen en je neemt een besluit om actie te ondernemen. Als jij op dat moment al een tijdje iemand volgt die exact omschrijft waar jij mee zit en een uniek proces heeft om jouw verlangens te bereiken dan wordt jouw aankoop bij die persoon een logisch gevolg daarvan.

4. Client fase
Dit is de fase dat je het probleem daadwerkelijk gaan aanpakken en jezelf in een bepaalde tijd naar een nieuwe realiteit weet te transformeren.

Als je deze fases in het snotje hebt dan kun je dus ook direct zien dat iemand in de A-fase totaal nog niet gecommitteerd is. Het heeft dus ook geen zin om dan veel tijd van iemand te vragen bijvoorbeeld door een webinar aan te bieden. Dit is veel geschikter voor iemand in de C-fase.

Aan de manier hoe iemand interacteert met jou en jouw content kun je dus meteen aanvoelen in welke fase iemand zit. En heeft het dus totaal geen nut om iemand uit een A-fase te manipuleren door het reptielenbrein aan te spreken, want iemand die vanuit dat bewustzijn koopt zal niet de intrinsieke motivatie bezitten om het daadwerkelijke werk te gaan. Ze sussen dan enkel hun brein met een dopamine shotje omdat ze dan het gevoel hebben dat iemand wel even de angel uit hun pijn gaat halen…

….om vervolgens weer verder te leven in hun probleem en niks opgelost te hebben.

2. Content die als een magneet werkt

“Inspireer!”
“Wees waardevol!”

Ja, maar ff hè. Wat betekent dat nou echt?

Want je gaat geen klanten krijgen door alleen maar inspiratie-spaghetti op je kanalen te smijten in de hoop dat er wat blijft plakken. En je gaat ook gene klanten krijgen door ze alleen maar te spammen dat ze moeten kopen.

Marketing is het maken van verbinding. Het helpen creëren van bewustzijn zodat iemand helder krijgt wat het daadwerkelijke probleem is wat nu in de weg staat van het verlangen. En welke mogelijke weg naar het verlangen beschikbaar is. Daarvoor is het belangrijk om een aantal specifieke elementen te verwerken in je content.

Dit zijn die 9 elementen:

1. Pijn/symptomen
Wat voelen ze nu? Welke symptomen ervaren ze, wat is de pijn?

2. Probleem
Wat is het daadwerkelijke probleem? En wat denken jouw klant dat het probleem is vs wat jij weet dat het probleem is?

3. Consequenties
Wat gebeurt er als ze het probleem niet oplossen? Waar staan ze dan over een jaar? Wat is het ‘worst-case’ scenario?

4. Jouw verhaal/expertise
Wie jij bent en waarom ze naar moeten luisteren. Wat maakt dat jij de expert bent?

5. Jouw proces/methode
Wat zijn de stappen die benodigd zijn om resultaat te halen?

6. Bewijs
Testimonials dat jouw methode werkt! Resultaten, case-studies enz..

7. Bezwaren tackelen
Dit werkt zelfs als je…. enz. Tackle alle overtuigingen die mensen nu ervan zouden kunnen weerhouden om met je te werken.

8. Verlangen/visie
Wat brengt de oplossing ze een jaar nadat ze met jou hebben gewerkt? Welke resultaten enz….

9. Actie
Wat is de vervolgstap? Jouw programma? Features? Voordelen enz… Ga in gesprek?

Om deze elementen allemaal aan bod te laten komen leer ik ondernemers een specifieke contentstrategie waarin ik 7 verschillende vormen van content afwissel. Ieder met hun eigen opbouw.

De 7 vormen van content zijn:

1. Educatie (element: 1,2,3,4,5)
2.Persoonlijk verhaal (element: 4,8)
3. Visie/inspiratie (element: 4,5,7,8)
4. Behind the scenes (element: 4,6,8)
5. Resultaten (element: 3,5,6)
6. Vragen stellen (element: 1,2,3,8)
7. Uitnodiging (element: 1,2,3,4,5,6,7,8,9)

Zoals je ziet tackelt elke vorm van content een aantal specifieke elementen in het bewustzijn waardoor je 360 graden connectie gaat maken en het krijgen van klanten een volledig natuurlijk gevolg wordt.

 

Als je meer over over de 7 vormen van content wilt weten. Ik heb een video hierover gemaakt.

3. Bouw fanbubbels

Of het nu een Facebookgroep is, je e-maillijst of volgers op Instagram. Maak bewuste keuzes waar jij jouw fanbubbels wilt bouwen en hyperfocus op groei enkel op die plekken. Er is niks meer funest voor je business dan te versnipperd zijn. Wees op een slimme manier multi-channel zichtbaar voor jouw leukste fans.

En wees daarin zeer consistent. Kies liever 2-3 kanalen maximaal uit zoals e-mail en 1-2 sociale kanalen en wees daar mega zichtbaar elke dag dan dat je versnipperd bezig gaat en over 6 kanalen gaat verspreiden. Uiteindelijk gaat het erom dat je momentum gaat creëren en dat mensen jou alleen nog als de meest logische vervolgstap gaan zien. 20% inzet is niet gelijk aan 100% resultaat.

4. Maak een tering simpele funnel

Okay, ik heb eerst iets op te biechten. Als er iemand was die zeer goed complexe en succesvolle funnels kon bedenken en maken was ik het wel. Ik ben tenslotte jaren als freelance online marketeer werkzaam geweest. Maar ik zeg je nu. Voor je coachingbusiness heb je niet al teveel poespas nodig. Je wilt juist zo min mogelijk verschillende radertjes hebben draaien zodat je snel en simpel dingen kunt fixen die niet werken.

Dus dit is wat je te doen staat:

1. Maak een weggever. Mooiste is een e-book om bewustzijn te creëren over jouw methode zodat je jezelf direct onderscheid.
2. Verspreid deze organisch en/of via een advertentie.
3. Zorg ervoor dat je mensen om een e-mailadres vraagt in ruil voor het e-book
4. Maak een automatische e-mailserie. Hierin nodig je mensen uit naar je andere fanbubbels. En daarnaast ga je de 7 content formats afwisselen.
5. Verspreid de 7 vormen van content in je andere fanbubbels
6. Nodig mensen uit voor een gesprek
7. BOEM ze worden klant

Simpele funnel

5. Durf snoeihard te filteren

Heb je een Facebookgroep in je marketingstrategie? Laat enkel de mensen toe die goed matchen met de Avatar van jouw leukste klant. Filter mensen door ze eerst vragen te laten beantwoorden voordat ze lid kunnen worden.

Maak je gebruik van sales calls om klanten voor je producten te krijgen, zorg er dan voor dat je mensen eerst filtert door ze een vragenlijst in te laten vullen.

Wees er enkel voor de mensen die matchen en net zoveel commitment tonen als jij. Je hebt niet veel publiek nodig, je hebt enkel de juiste mensen nodig. Dus durf snoeihard te filteren en enkel de mensen die naar jouw standaard willen groeien uit te nodigen.

6. Gesprekken die verbinden

Er is al zoveel geschreven over het voeren van salesgesprekken. Waar de één een exact script volgt en volledig eraf raakt als de potentiële klant iets anders vraagt dan in het script staat is de ander bezig om met een aantal NLP technieken iemand geforceerd klant te maken. Ik vind dat persoonlijk allemaal een hoop gedoe en leer mijn klanten een heel simpel 4-fasen-gesprek. Puur vanuit verbinding met de ander. Geen gedoe.

Een gesprek waarin degene aan de andere kant van de lijn zich gehoord voelt en waarin jullie beiden kunnen voelen of je wederzijds wilt samenwerken.

Mijn beste tip is: heb geen verwachting voor de uitkomst van het gesprek. Sta er volledig neutraal in en zet als enige intentie dat je de ander wilt helpen om 100% helderheid te krijgen zodat diegene weet wat hem/haar te doen staat. Of dit nu bij jou is of bij iemand anders. Of dat ze besluiten zelf aan de slag te gaan. It’s all good!

De 4 fasen voor het gesprek zijn mijn HUGS framework. Tijd om met je fans te knuffelen 😉

1. Creëer 100% helderheid op de Huidige situatie
2. Creëer 100% helderheid op het Uitzicht/verlangen
3. Creëer 100% helderheid op het Gat daartussen
4. Vraag of diegene wil Samenwerken

Bouw aan Communities in alle fases

Mensen vinden het van nature fijn om ergens bij te horen. Bij een bepaalde groep met gelijkgestemde mensen die vergelijkbare normen en waarden hebben. Dit gevoel van verbinding met een groep mensen kun je bewust creëren en borgen. Denk bijvoorbeeld weer aan die Facebookgroep als marketingkanaal. Juist door specifiek te filteren wie toegelaten worden en onderdeel van de groep te laten zijn creëer je verbinding en meer geborgenheid.

Maar je kunt dit ook toepassen in je programma’s. Geef je klanten de beste ervaring mogelijk! Laat ze op een natuurlijke manier met elkaar connecten. Creëer eventueel een naam. Mijn klanten noemen zichzelf Fame-ers. En ze gebruiken Famen zelfs als werkwoord. En ze zijn echte ambassadeurs en dragen dit met liefde uit.

De 4 belangrijke elementen waar je aandacht aan wilt geven zodat mensen voelen dat ze erbij willen horen noem ik ook wel: B.I.E.T.

Betrouwbaarheid
Dit bereik je door authentiek te zijn. Zichtbaar te zijn. Bereikbaar te zijn. Congruent te zijn. Integer te zijn. Consistent te zijn. Vaardig te zijn. Vastberaden te zijn. Zeker te zijn.

Inclusiviteit
Wij zijn sociale wezens. We willen bij de groep horen. Weet je nog met gym vroeger, dat er teams werden gekozen en jij maar niet werd uitgekozen. Een verschrikkelijk gevoel geeft dat. Creëer dus een veilige haven voor jouw fans en klanten waar mensen zich inclusief en gezien voelen.

Enthousiasme
Welke leraren van vroeger kun jij je nog herinneren waar je graag van leerde? Dat waren waarschijnlijk de hele menselijke en enthousiaste leraren die op een leuke en fijne manier de stof vanuit verbinding konden overbrengen. Soms zie ik video’s voorbij komen op social media die zo zouteloos zijn dat zelfs de zon uitdooft. Hoe verwacht je dat mensen zich bij jou willen aansluiten als jij geeneens bij jezelf kunt aansluiten. Als er zoveel dis-alignment is waardoor je je eigen lichtje geeneens meer voelt en kunt laten zien.

Ga eerst weer luisteren naar je eigen ‘voice’ voordat je er je ‘message’ van maakt. Voel waar je het echt voor doet. Voel waar jij mega blij van wordt. Voel waar jouw enthousiast brandende vlammetje zit en treed dan naar buiten.

Oprecht enthousiaste en gepassioneerde mensen zijn onweerstaanbaar aantrekkelijk.

Toekomstvisie
Een belangrijk onderdeel van het creëren van een groepsgevoel is het hebben van een gedeelde toekomstvisie. Waar connect je met elkaar op zodat het echt voelt dat je met z’n allen naar een nieuwe toekomst aan het toewerken bent?

Bovenstaande 4 elementen zijn essentieel om fijne Communities te bouwen. Of het nu groepen van fans zijn of groepen van klanten. De essentie blijft hetzelfde.

Kijk je financiën aan!

Totaal niet populair en vaak een ondergeschoven kindje bij ondernemers, maar pak grip op je financiën. Ik heb zelf jaren geleden een keer een belastingaanslag gehad die ik totaal niet aan zag komen, omdat ik mijn kop in het zand had zitten. Iemand verzorgde voor mij keurig de boekhouding. Ik bracht elk kwartaal al mijn bonnen er naartoe en ik had elk jaar na de aangifte overzicht over mijn balansen…. Dat leek allemaal prima te gaan. Ik maakte niet zoveel weinig winst dus zette ook weinig opzij en alles pruttelde gewoon lekker verder.

Totdat de schrik kwam. Ik kreeg een aanslag van €8800 voor mijn kiezen terwijl ik €1000 aan de kant had gezet. Ik had blijkbaar een mega goed jaar gedraaid, maar omdat ik nooit actueel inzage in mijn cijfers had, had ik werkelijk waar geen idee wat er gaande was en dat ik meer geld opzij had moeten zetten.

Achteraf gezien echt ontzettend dom natuurlijk. Maar ja in de beginjaren van je onderneming heb je veel te leren. En aangezien ik in 2005 ben gestart toen ik nog maar 23 jaar was en daarbij totaal geen voorbeeld vanuit mijn familie heb gehad wist ik dus bar weinig van ondernemen.

Dus leer van mijn fouten kijk je financiën aan. Check wat je uitgeeft. En ga zo snel als mogelijk aan de slag met het maken van potjes. Ik heb zelf 6 rekeningen lopen:

Ontvangsten
Kosten
Investeringen
Salaris
Winst
Belasting

Elke week verdeel ik het saldo wat op de ontvangstenrekening staat volgens een bepaalde procentuele verdeling naar de andere rekeningen en zo heb ik altijd grip op mijn geld en zie ik wat ik uit kan geven. Daarnaast heb ik altijd de juiste reserves staan op mijn belastingrekening. Een andere mooie bijkomstigheid is dat je automatisch winst gaat sparen. Dit systeem heet ook wel Profit First. Google erop en je leest er veel meer over.

Een andere belangrijke factor voor mij is geweest om mijn boekhouding online te gaan doen. Elke week worden alle posten geboekt zodat ik nooit meer dan een week achterloop qua recente cijfers. Dit creëert enorm veel rust en houvast en zorgt ervoor dat ik eerder kan schakelen en kan bijsturen als het nodig is. Misschien wil ik mijn winst gaan drukken zodat ik minder belasting hoef te betalen. Dan kun je snel zien of dit nodig is.

Een andere belangrijke factor zijn je privé-financiën. In hoeverre ben je daar al bewust bezig om structureel geld aan de kant te zetten en misschien zelfs al structureel elke maand te investeren in externe zaken zoals beleggingen waardoor je geld gaat groeien. Vooral die laatste wordt enorm onderschat. Je kunt met een klein bedrag per maand wat je structureel investeert vrij snel en gemakkelijk je vermogen groeien. Geldzorgen hebben is één van de grootste belemmeringen die ondernemers ervan weerhoudt om echt vanuit vrijheid hun potentieel te gaan benutten. Er is niks meer funest dan schaarste voelen, dit heeft altijd een grotere impact op jou en je business dan je denkt en is een gevaar voor je lange termijn groei.

Des te eerder jij je financiën durft aan te kijken des te sneller kun je vrij ondernemen en van betekenis zijn op de manieren die voor jou belangrijk zijn. Want als jij net als ik bent dan heb je bepaalde dromen die je wilt waarmaken. Ik wil bijvoorbeeld heel graag een eigen retreatcenter in Zuid-Europa opzetten. En een eigen huis helemaal ontwerpen en laten bouwen. Maar dat kan ik enkel bereiken als ik iedere dag weer besluit om een stapje in die juiste richting te zetten. Ik denk altijd, elke dag 1%. En je zult jezelf verbazen hoe ver je over een jaar al bent gekomen.

Mindset issues die remmen

En dan last but not least: Mindset. Hierop is absoluut de 80/20 regel van toepassing. Ondernemen is 80% mindset en 20% business. Maar de meeste mensen zijn 80% van de tijd bezig met vanalles in hun business te regelen en hooguit 20% bezig met het groeien van hun mindset en om zichzelf uit te dagen anders te gaan denken.

Ik zie het keer op keer weer bij mijn klanten. Ze worden klant om de liefdevolle marketing en sales strategieën te leren. En hoewel dat absoluut een belangrijk onderdeel is in het groeien van je business. Ze blijven uiteindelijk steken in groei op blokkades en niet-helpende overtuigingen. Zowel bewust als onbewust.

Daarom wil ik de 9 belangrijkste mindset issues met je delen die ik veel tegenkom.

1. Perfectionisme
Absolute groeikiller #1. Perfectionisme is een excuus om maar eindeloos uit te blijven stellen. Perfectie gaat er namelijk vanuit dat er een eindpunt bestaat waarop het ‘af’ of ‘compleet’ is. Maar als we kijken naar de natuur en het Universum dan bestaan er geen eindpunten. Alles is een continu evoluerend expanderend geheel waarin alles met elkaar verbonden is en elkaar beïnvloedt. Het zogenaamde eindpunt is enkel een gemarkeerd punt op een oneindige tijdlijn. En als perfectie jouw standaard is heb je dus iets gecreëerd wat niet bestaat. Het is een compleet verzinsel waar je jezelf aan vasthoudt en voor jou een gevoel van controle creëert.

Als ik mijzelf niet had getraind om over mijn perfectionisme heen te stappen dan had ik nooit zo snel kunnen groeien als nu en was ik waarschijnlijk nog geluidstechnicus geweest.

Je boekt juist vooruitgang door gewoon te doen en het als markeerpunt op je tijdlijn te zetten en door te evolueren.

2. Complexiteit
Een volledig menselijke eigenschap. Want ons brein is ontzettend goed in dingen ingewikkeld maken. Misschien herken je wel bij jezelf dat je een bepaald vraagstuk hebt en vervolgens hebben binnen no-time je gedachten al een enorm brouwsel geproduceerd aan allerlei mogelijkheden en gevolgen. In business is dat niet anders. Het is een enorme valkuil om dingen direct complex te maken. Moeilijke funnels automatiseren (terwijl nog niks organisch is getest….). Of als je een online training wilt opzetten direct de mooiste software, graphics en werkboeken willen.

Maar zet eens een stap terug. Waar gaat het nu echt om, wat is de essentie. En bedenk eens hoe je deze met de meest korte en makkelijke stappen kunt bereiken. Hou het freaking simpel.

KISS = Keep It Simple, Stupid

Focus je op beroemd worden in jouw niche op één ding. En als je daarin groots bent ga dan kijken of je de breedte in kunt gaan of waar je kunt optimaliseren. Je zult zien hoeveel makkelijker en sneller je dan kunt groeien.

3. Angst voor falen of angst voor succes
Deze angst creëert een totale verlamming. Ons brein gaat er met ons vandaar en weet allemaal ellende te verzinnen op de vraag wat als…

In de context van falen:

“Wat als het niet lukt?“
“Wat als niemand klant wordt?“
“Wat als ik geen resultaten kan behalen?“

In de context van succes:

“Wat als ik overweldigd raak?“
“Wat als ik mijn vrijheid kwijtraak?“
“Wat als ik vrienden kwijtraak?“
“Wat als ik veel geld heb, dan word ik een ander persoon?“

Beide vormen zijn zeer ongezond voor je gemoedstoestand en je onderdrukt je eigen potentieel. Je gaat jezelf saboteren om weg te blijven bij die verzonnen situaties.

4. Vertrouwen
“Vertrouw ik mezelf om goede beslissingen te maken?“
“Vertrouw ik mezelf dat ik een mooi bedrijf kan bouwen?“
“Wat als ik mijn team niet meer kan betalen?“
“Vertrouw ik erop dat ik een gezonde winst kan maken?“

En daarnaast is het ook zo dat als je jezelf niet vertrouwt  het ook lastig is om mentoren of teamleden te vertrouwen.

Durf je tegen jezelf hardop in de spiegel te zeggen:

“Ik vertrouw jou 100% en jij kan alles bereiken wat je maar wilt.”

5. Oordelen/moeite om gezien te worden
“Wat als iemand mij stom vindt?“
“Zal ik dit wel plaatsen?“
“Wat als ik haat-reacties krijg?“

Zet eens de intentie om zelf te stoppen met oordelen. Zodra je dit doet stoppen de oordelen zowel naar jezelf als naar anderen en zul je ook zien dat jij minder waarde hecht aan het oordeel van een ander.

6. Normaliseren
Veel ondernemers groeien niet omdat ze simpelweg hun huidige standaard genormaliseerd hebben. Ze zitten er wel lekker comfortabel. Althans onbewust houden ze zichzelf lekker veilig op die plek. Dus op het moment dat ze een doel stellen wat flink buiten de comfortzone dan hebben ze de neiging om niet écht de juiste acties te nemen omdat ze het eigenlijk ook wel prima vinden waar ze zitten. Ze gaan dus niet het werk doen omdat ze hun huidige situatie hebben genormaliseerd.

Dus als jij een bepaald doel hebt wat echt wel als een stretch voelt dan heb je de weg daar naartoe te normaliseren. Zet met je intentie je standaard een fractie hoger en ga dit elke dag voor jezelf herhalen. Zodat je het normaliseert in je systeem en je daadwerkelijk de stap in de realiteit makkelijker kunt zetten.

7. Comfortabel zijn in de slachtofferrol
“Ja maar…. ik heb geen ouders of mensen in mijn omgeving die ondernemer zijn dus ik heb gewoon al sowieso een achterstand en een aangeboren gen voor falen…”

Misschien herken je het wel. Die excuses waarom jou iets niet lukt en anderen wel. Terwijl exact die excuses er juist voor zorgen dat je geen steek verder komt. In mijn ervaring zijn veel te veel ondernemers verslaafd aan de struggle. Misschien ben jij eigenlijk ook wel zo’n ‘struggle bunny’.

Het voelt comfortabeler om moeilijk te doen dan gewoon jezelf op te rapen en te zeggen:

“Die versie van mij dient mij niet langer, klaar ermee. Dit is wat ik wil en ga doen!”

Een spiegel kan tenslotte enkel lachen als jij als eerste lacht. Jij hebt voor te gaan in energie. Niemand anders gaat het voor je doen.

8. Imposter syndrom
Of ook wel het ‘oplichterssyndroom’.

“Ik kan helemaal niet ‘teachen’.”
“Ik ben helemaal geen expert.”
“Wat als mensen erachter komen dat ik geen reet kan?”
“Ik heb nog niet diploma X,Y,Z..”
“Ze zouden mij eigenlijk nog niet zoveel moeten betalen want ik ben nog niet…. [VUL IN].”

Je hebt het idee dat je een fraudeur bent of een oplichter. en hebt het gevoel dat je eigenlijk helemaal niet zo goed bent. Het imposter syndrom komt heel veel voor en ook zeker onder ondernemers. Deze mindset block zit ook vaak gekoppeld aan perfectionisme.

Ik zal je één ding zeggen, ik heb inmiddels met heel veel ondernemers gewerkt en ben nog nooit een ondernemer tegengekomen die last heeft van het imposter syndrom en niet goed is in zijn/haar vak. Mensen zonder skills kunnen dit geeneens ervaren.

9. Angst voor verantwoordelijkheid
Het komt zo vaak voor dat ondernemers zeggen dat ze de vrijheid willen wat het ondernemerschap hen kan bieden. “Ik wil die vrijheid!”

En vervolgens komt er vanalles op hun pad en zeggen ze:

“Wow…. maar deze verantwoordelijkheden wil ik allemaal niet… Ik wil gewoon alleen die vrijheid.”

Maar weet dat je enkel vrijheid kunt ervaren als jij 100% verantwoordelijkheid neemt voor jouw leven je business. Het bestaat niet zonder elkaar.

We komen op deze aardbol als klein mensje zonder verantwoordelijkheden. En met het jaar groeien onze verantwoordelijkheden. En als je uiteindelijk je business runt hebben we de neiging om onszelf te klein te houden. Omdat we dan nog het gevoel hebben dat we er grip op houden. En als we groter groeien voelen we de verantwoordelijkheid ook groeien. Voor meer klanten, meer teamleden, meer geld….

Maar uiteindelijk ligt de kracht in het omarmen van die verantwoordelijkheid en deze 100% omarmen. Daar ligt de echte vrijheid.

Zo dat waren er nogal wat! Al die mindset monsters die impact kunnen hebben op het bereiken van jouw dromen. Als jij tijdens het lezen voelde dat er een paar mogelijke issues resoneren pak dan eens je journal erbij en ga jezelf eens ondervragen wat daar speelt en kijk of je de niet-helpende zienswijzen kunt omdraaien naar een zienswijze die wel goed voor je voelt en gaat bijdragen aan je groei.

EINDE

Yup daar is het dan toch. De alinea die je wist dat zou komen. En er zijn echt nog legio onderwerpen waar ik uren over door zou kunnen praten, maar het wordt tijd om af te ronden.

Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond en zou het zeer waarderen als je dit wilt delen met anderen om ook hen te inspireren en te bewegen naar prachtig en krachtig ondernemerschap. Vergeet nooit dat wij als ondernemers de kracht hebben om de wereld een mooie te laten zijn. Benut dat potentieel!

Wil je jouw ervaring met mij delen naar aanleiding van dit artikel voel je dan vrij om mij een bericht op Facebook of Instagram te sturen of een e-mail naar kirsten@internetmarketingstudio.nl

En als jij hulp wilt bij het implementeren van deze stappen in je business zodat jij op een liefdevolle, strategische en impactvolle wijze jouw online business gaat groeien dan nodig ik je van harte uit om samen te werken in mijn F.A.M.E.® Traject waarin ik persoonlijk en intensief met je aan de slag ga.

En nog één belangrijke afsluiter. Ik weet dat het mega lekker voelt om zo’n artikel te hebben gelezen. Dat je voelt dat je progressie maakt enkel bij het lezen en dat je lekker in hoge energie zit. Een heerlijke shot dopamine voor je lichaam. Maar het staat of valt met het ondernemen van actie. Niemand anders gaat dat voor jou doen. En als je wilt dat morgen anders wordt dan gisteren zul je het werk moeten doen. YOU GOT THIS!

F.A.M.E.® Methode Ebook

Het e-book voor online kennisondernemers (trainers/coaches) die beroemd willen worden en als dé expert door hun publiek gezien willen worden door het inzetten van marketing vanuit liefde.


Je ontdekt de 3 onmisbare elementen voor méér fans, impact en omzet!

FAME - Voor online ondernemers die beroemd willen worden trnas

Pagina’s: 17
Leestijd: 10 min

Na het lezen van dit e-book weet jij precies:

Kies zelf jouw gebruikerservaring!

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.

Via onderstaande button kun je alle cookies in een keer accepteren, wel zo makkelijk!

Neem je liever zelf controle over jouw gebruikerservaring. Klik dan op "Instellingen" en wijzig de gegevens.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.


We gebruiken Manychat (chatbot) om te communiceren met onze klanten.

Deze website maakt gebruik van de software Wordpress. Wordpress plaatst cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren. Deze cookies kunnen daarom niet uitgeschakeld worden.
  • wordpres_gdpr_allow_service
  • wordpress-gdpr-cookies-allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined

We gebruiken Woocommerce als webwinkelsoftware. Woocommerce plaatst alleen functionele cookies, zodat producten in de winkelwagen opgeslagen kunnen worden. Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website, kunnen deze cookies niet uitgeschakeld worden.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Decline all Services
Accept all Services